Korte beschrijving van doel, inhoud en methodiek :
Samen met de directie en een representatief en geëngageerd kernteam
‘scannen’ we de school op haar wereldburgerschapsgehalte. We hanteren
hiervoor de typologie van actief burgerschap van Kavadias en De Hertogh en
passen die toe op WBE. De kwaliteitswijzer van de inspectie is daarbij onze
leidraad. Welk onderwijskundig belang hecht de school aan WBE? In welke mate
is WBE verankerd in de schoolwerking? Hoe duurzaam zijn de initiatieven? …
Om tot de volgende stappen over te gaan, bekijken we eerst grondig de
beslissingsstructuren van de school. Wat zijn onze werkpunten? Welk tijdspad
kunnen we hiervoor vrijmaken? En wie betrekken we daarbij? Naargelang de
resultaten van de scan kan de school beslissen om eerst met de leerkrachten
aan de slag te gaan om op een stevige basis te vertrekken rond
wereldburgerschapseducatie. Hiervoor heeft SZR twee workshops ontwikkeld (zie
hieronder). De scan kan ook aantonen dat de tijd en de geesten rijp zijn om
een heuse trajectwerking rond wereldburgerschapseducatie op te zetten. Bij
SZR heeft die trajectwerking een uitdagende naam: ‘BeverZaken, voor actieve
wereldburgers’.
Type secundair onderwijs :
ASO
TSO
BSO
KSO
DBSO
BuSO